
Stan, utrzymanie, planowane budowy i remonty dróg to kluczowe zagadnienia dla wielu samorządów terytorialnych. Każdy samorząd, czy to gmina, powiat, czy wojewód ztwo zawiaduje wieloma kilometrami dróg, które musi utrzymać, remontować, a razie konieczności przebudowywać, by zaspokoić potrzeby mieszkańców. Wszystko byłoby dobrze, gdyby koszt tego rodzaju prac nie był tak ogromny. Najczęściej to jest właśnie główny problem, hamujący prace drogowe na dużą skalę. Samorządowcy mają tego świadomość, ale jednocześnie robią co w ich mocy, m.in. z pomocą środków zewnętrznych, aby te prace realizować w jak największym zakresie.
W powiecie płockim jest jeszcze wiele dróg do wyremontowania bądź przebudowy. Dotyczy to zarówno dróg gminnych, powiatowych, wojewódzkich, jak i krajowych. Takim sztandarowym przykładem jest chociażby droga krajowa nr 62 łącząca Płock z Wyszogrodem, gdzie zarówno jakość, jak i to, że jest to droga jednopasmowa, przy obecnym natężeniu ruchu, nie spełnia dostatecznie swojej funkcji. Warto dodać, że trasa była projektowana i budowana w połowie lat 70., odpowiadając na ówczesne natężenie ruchu i ówczesne potrzeby. Kolejnym problemem jest fakt, że po drogach krajowych i powiatowych odbywa się wzmożony ruch tranzytowy z PKN Orlen, który to intensywnie deformuje i niszczy nawierzchnie.
Biorąc pod uwagę te wszystkie aspekty, Starosta Płocki Mariusz Bieniek zorganizował II Konwent Samorządów Powiatu Płockiego, gdzie głównym tematem były zagadnienia związane z utrzymaniem, budową i przebudową dróg na terenie powiatu. Prelegentami byli: Zastępca Dyrektora warszawskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Leszek Sekulski, Dyrektor Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Warszawie Rejonu Drogowego Gostynin-Płock Mirosław Kaczmarek, Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Płocku Marcin Błaszczyk, planista mgr inż. Jan Wyrębkowski oraz przedstawiciele firmy ubezpieczeniowej dla infrastruktury drogowej EIB S.A. Wiceprezes Stanisław Friedel i Dyrektor Katarzyna Rydlewska.
Na drogach krajowych w 2016 roku będą realizowane prace na małą skalę, np. zmiana oznakowani drogowych, naprawy punktowe, naprawa czy budowa odcinków chodników. Natomiast głównie dzięki staraniom Starostwa Powiatowego w Płocku w planie do realizacji do 2023 roku Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przewidziano m.in.:
- droga krajowa nr 60 Gostynin – Płock – Drobin – rozbudowa odcinka drogi polegająca na poprawie stanu i geometrii drogi, doposażenie drogi w niezbędne urządzenia poprawiające stan bezpieczeństwa ruchu, budowa chodnika w m. Goślice i Ciachcin (Gm. Bielsk), budowa drogi rowerowej w Górach (Miasto Płock)
- droga krajowa nr 62 Włocławek – Płock – Wyszogród – rozbudowa odcinka drogi polegająca na poprawie stanu i geometrii drogi, doposażenie drogi w niezbędne urządzenia poprawiające stan bezpieczeństwa ruchu, budowa ciągu pieszo-rowerowego oraz zatok autobusowych w m. Cekanowo, Borowice, Białobrzegi, Cieśle, Reczyn, Ciućkowo oraz budowa ciągu pieszo-rowerowego w Nowym Duninowie
W planach na ten okres są także prace w zakresie wytyczenia i budowy trasy S10 Płońsk – Toruń z wytyczeniem trasy przez powiat płocki. Prelegent poinformował, że od 2015 roku trwają prace planistyczne w tym zakresie. Obecnie GDDKiA jest po konsultacjach z samorządami oraz Mazowieckim Biurem Planowania Regionalnego.
Prace na drogach wojewódzkich w 2016 roku będą realizowane:
- droga nr 559 Płock – Stara Biała oraz w m. Brudzeń Duży
- droga nr 540 Kamionki – Nowe Proboszczewice
- droga nr 577 Zofiówka – Gąbin
- droga nr 575 Grzybów – Przejma (Gm. Słubice)
Powiat Płocki nadzoruje drogi o łącznej długości 723 km. Na najbliższej Sesji Rady Powiatu w Płocku zostanie przedłożony pod obrady Powiatowy Program Przebudowy Dróg 2016-2030. Znaczna część prac ma być realizowana w ramach partnerstwa z gminami. Bardzo ważnym źródłem współfinansowania prac drogowych będą środki unijne, o które Powiat Płocki zamierza wykorzystać w maksymalnym zakresie.
Ponadto Starosta Płocki Mariusz Bieniek zaproponował wypracowanie wspólnego stanowiska II Konwentu, które zostanie przekazane GDDKiA w zakresie infrastruktury dróg krajowych na terenie powiatu. W stanowisku zawarto następujące tezy:
1) Budowę obwodnic miejscowości Bielsk i Drobin w ciągu drogi krajowej nr 60
2) Budowę drogi ekspresowej S10 na terenie Powiatu Płockiego w maksymalnym zbliżeniu do granic administracyjnych miasta Płocka
3) Modernizację drogi krajowej nr 62 na odcinku przebiegającym przez Powiat Płocki
4) Budowę obwodnicy miejscowości Rębowo w ciągu drogi krajowej nr 50
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie