
W VII edycji organizowanego przez Fundację mBanku konkursu „mPotęga” na najlepsze projekty popularyzujące królową nauk grantami nagrodzono m.in. 73 projekty dla uczniów klas 7-8 szkół podstawowych z całej Polski. W tym zacnym gronie znalazła się Szkoła Podstawowa im. W.H. Gawareckiego w Małej Wsi. Nasz projekt „Swojska matematyka w Małej Wsi” otrzymał dofinansowanie Fundacji mBanku. Zaplanowaliśmy cykl działań popularyzujących matematykę w oparciu o „swojskość” lokalnego środowiska: poprzemysłowe dziedzictwo dawnej cukrowni i pracę rolników oraz więzi rodzinne i towarzyskie. W niepewnej sytuacji epidemiologicznej proponujemy działania możliwe do realizacji on-line lub w małych grupach.
Realizację projektu „Swojska matematyka w Małej Wsi” rozpoczęły we wrześniu zajęcia retro "Wokół starej cukrowni". Siódmo- i ósmoklasiści nietypowo poznawali matematykę w oparciu o pamiątki po zlikwidowanym zakładzie zebrane w szkolnej izbie historycznej (np. liczydła, stare kalendarze, waga sklepowa z PRL-u). Wagoniki, lokomotywy, domki i krówki na makiecie kolejowej pozwoliły na przeprowadzenie ćwiczeń z obliczaniem skali. Przeprowadziliśmy również promocję projektu w sąsiednich szkołach (informacją o Matematycznym Konkursie Filmowym) oraz zapraszając znane w środowisku osoby i instytucje do wspólnego układania „Małowieskiego zbioru zadań matematycznych”. Zaproszenia otrzymali między innymi emeryci z Domów Senior - Wigor, miejscowe banki, Gminne Centrum Kultury MultiOsada, Urząd Gminy, proboszczowie, Ośrodek Zdrowia, Stowarzyszenie Kobiet „Malwa”, druhowie strażacy, mieszkańcy Domu Pomocy Społecznej, dawni pracownicy cukrowni, właścicielka straganu na rynku i znana specjalistka od wypieków ciast.
W październiku mimo niesprzyjającej sytuacji zdrowotnej udało nam się zebrać większość materiałów do przygotowania „Małowieskiego zbioru zadań matematycznych”. Rozprowadziliśmy plakaty promujące Matematyczny Konkurs Filmowy. Przyniosło to skutek w postaci pierwszych nagranych przez młodszych uczniów filmików opowiadających o ułamkach, figurach geometrycznych i prostych działaniach.
W listopadzie przygotowaliśmy teczki do zbioru zadań, wkrótce wydrukujemy zwartość – kilkanaście stron zadań dostarczonych przez mieszkańców i instytucje gminy Mała Wieś. Dla przykładu jedno z zadań autorstwa pani Kaliny Cybulskiej – Filińskiej, dyrektora małowiejskiej podstawówki:
„W Szkole Podstawowej im. W. H. Gawareckiego jest 30 nauczycieli. Najwyższy jest Pan Rafał, ma 1,93 m wzrostu. Dziesięciu nauczycieli jest od niego niższych o 23 cm, dziewięciu o 28 cm, pięciu o 19 cm, trzech o 30 cm, a dwóch o 10 cm. Jaki jest średni wzrost nauczyciela naszej szkoły?”
Ósmoklasiści rozpoczęli pracę z wybranymi zadaniami podczas konsultacji w szkole, natomiast siódmoklasiści na zajęciach on-line. W podobnej formie zrealizowaliśmy teoretyczną część modułu „Matematyka dla rolnika” – pracę z arkuszami rolniczych dopłat, odczytywanie, przeliczanie danych z tabel i obliczanie powierzchni działek. Uczniowie poznali sprzęt, którego użyją podczas zajęć praktycznych – drony, dalmierze i kółka miernicze. Kolejnym etapem projektu "Swojska matematyka w Małej Wsi" były warsztaty on-line „Rachunki na odległość”. Dzięki przedstawicielce Banku Spółdzielczego w Małej Wsi siódmo- i ósmoklasiści poznali bezpieczne bezgotówkowe formy płatności i ich przydatność w sytuacjach kryzysowych.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie