
Obecnie nauka programowania przyciąga coraz więcej osób. Zarówno dorośli, chcący się przekwalifikować lub zmienić charakter pracy, jak i dzieciaki, które mają przed oczami wizje ciekawego i fascynującego zajęcia, bazującego w pewnej części na tym, co znają ze świata rozrywki, chcą uczyć się programowania. Stąd też w ostatnim czasie wzrosła ilość możliwości wyboru wszelakich zajęć. Najbardziej „różne” według rodziców to opcje zajęć programowania i zajęć z robotyki. Czy której z nich są lepsze? Bardziej wartościowe?
„Klasyczne” kodowanie dla dzieci.
Najczęściej nauka programowania dla dzieci i młodzieży odbywa się w formie zajęć, podczas których wykorzystuje się różnego rodzaju programy i aplikacje przybliżające dzieciom podstawy i języki programowania, w takiej formie w Płocku prowadzone są zajęcia z kodowania dla dzieci i młodzieży Zaprogramowani.com. Zajęcia prowadzone są w sposób przystępny dla malucha czy też nastolatka. Odpowiednie grupy wiekowe i dobrany do nich materiał pozwala na zainteresowanie małego słuchacza i często poprzez zabawę przekazywane są mu najważniejsze informacje. W najmłodszych grupach często lekcje te skupiają się na tworzeniu własnych gier i animacji (np. w Scratch), zabawach w zespołach czy poznawaniu języka angielskiego przydatnego podczas nauki języków programowania. W starszych grupach nastolatkowie dostają często do zabawy i nauki gry, które pozwalają im na świetną rozrywkę, a przy okazji uczą podstaw. Poza tym uczą się już także „dorosłego „programowania z wykorzystaniem używanych w branży języków kodowania.
Kodowanie dla dzieci poprzez lekcje robotyki.
Ciekawa alternatywa dla zajęć programowania, które odbywają się przed monitorem komputera czy tabletu. Zajęcia z robotyki wykorzystują roboty – zabawki, dzięki którym słuchacz może w praktyce przekonać się, jak co działa. Ponadto wykorzystując na zajęciach materiały edukacyjne typu Lego Mindstorm, słuchacze mogą zapoznać się także z ogólnym działaniem i budową urządzeń.
Co wybrać?
Na pewno zajęcia z programowania robotów są ciekawe i fascynujące, głównie dla najmłodszych. Jednak z naszych obserwacji wynika, że jest to sposób informatycznej edukacji oparty raczej na zaspokojeniu pierwszej ciekawości i pobudzeniu pasji. Kodowanie dla dzieci na bazie robotów dosyć szybko się nudzi, szczególnie w starszych grupach. Klasyczne warsztaty programowania dla dzieci na pewno są mniej efektowne, ale czy to oznacza że mniej efektywne? Prędzej czy później i tak dziecko chcące kontynuować przesiądzie się przed monitor i zacznie „klasyczne” programowanie.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie