
Święto Niepodległości to bardzo ważny dzień w kalendarzu Szkoły Podstawowej w Podgórzu. W latach poprzednich organizowaliśmy apele, konkursy, przedstawienia, od 25 lat w związku ze Świętem Niepodległości organizowaliśmy Przełajowe Biegi Niepodległościowe a od 2018 Wieczornice Patriotyczne oraz akcje „Szkoła do Hymnu” .
Przypadająca w tym roku 102. rocznica odzyskania niepodległości musiała jednak przenieść się do sieci. Pandemia uniemożliwiła przeprowadzenie obchodów w tradycyjny sposób.
W tym roku organizatorzy szkolnych obchodów Święta Niepodległości zaproponowali uczniom, ich rodzicom i nauczycielom nietypowe inicjatywy, by wspólnie udowodnić , że uczczenie tego istotnego dla historii i tożsamości Polaków dnia może odbyć się pomimo ograniczeń i rygorów sanitarnych.
Propozycje na uroczystości upamiętniające 11 listopada przedstawiały się następująco:
Ministerstwo Edukacji Narodowej zachęcało do tego, aby we wtorek 10 listopada wszystkie placówki oświatowe i polonijne wzięły udział w odświętnym wykonaniu Mazurka Dąbrowskiego. Ze względu na zdalne nauczanie, a także z powodu obostrzeń sanitarnych, wspólne śpiewanie zostało zaplanowane online.
Odśpiewania „Mazurka Dąbrowskiego” w Szkole Podstawowej w Podgórzu we wtorek, 10 listopada o godz. 11:11. ze względu na ograniczenia wynikające z nauczania zdalnego przebiegało w różny sposób: Uczniowie klasa II, V, VI wspólnie śpiewali hymn podczas zajęć online za pomocą Teams . Pozostali uczniowie proszeni zostali o odśpiewanie hymnu w swoich domach podczas lekcji zdalnych prowadzonych przy pomocy Librusa. Tylko przedszkolaki wraz ze wszystkimi obecnymi w tym czasie nauczycielami i pracownikami odśpiewały hymn w szkole.
Wszystkim przypomniano przy okazji, że podczas wykonywania lub odtwarzania hymnu państwowego obowiązuje zachowanie powagi i spokoju, a osoby obecne podczas publicznego wykonywania lub odtwarzania hymnu stoją w postawie wyrażającej szacunek.
Zaproponowano również uczniom udział w okolicznościowym dyktandzie. Serwis dyktanda.pl zorganizował w tym roku specjalną wersję dyktanda, które o konkretnych porach było dostępne dla zarejestrowanych uczestników w pięciu grupach wiekowych. Zarówno uczniowie, jak i rodzice czy nauczyciele mogli sprawdzić swoją wiedzę z ortografii w takim okolicznościowym wyzwaniu językowym z okazji rocznicy odzyskania Niepodległości organizujemy , które przybrało najbezpieczniejszą obecnie formę, czyli odbyło się za pośrednictwem Internetu.
Ideą akcji było wykazanie się znajomością języka polskiego, a co więcej, zebranie środków na cel charytatywny lub społeczny.
Zatem uczestnicy dyktanda wykazali się w tym ważnym dniu duchem patriotyzmu i wspólnie zrobili coś dobrego dla innych!
Zwolennicy sportowych wyzwań mogli z kolei przebiec honorowy dystans dla upamiętnienia tego szczególnego dnia. Pamiętając o zasadach obowiązujących w przypadku amatorskiego uprawiania sportu mogli udać się na dodatkowy trening, specjalnie dla uczczenia święta lub też skorzystać z zawodów wirtualnych, których bogatą ofertę łatwo można było znaleźć na stronach biegowych i pod hasłem biegi wirtualne Zawody tego typu najczęściej opierały się na zasadzie minimalnego dystansu, jaki należy przebiec w konkretnym terminie, a w nagrodę
za przesłanie wyników zarejestrowanych w dowolnej aplikacji sportowej można było otrzymać medal stanowiący miłą pamiątkę.
Uczniowie klas VII- VIII metodą projektu na podstawie różnych źródeł informacji (encyklopedii, internetu ) przygotowywali krótką prezentację pt. Nasi twórcy – dumni ambasadorowie niepodległej Polski! dotyczących utworów powstałych od 1918 roku do czasów współczesnych w kategoriach: muzyka rozrywkowa, film fabularny, muzyka klasyczna, książka, gra komputerowa, obraz.
Uczniowie klasa IV- VI metodą projektu na podstawie różnych źródeł informacji (encyklopedii, internetu ) wykonywali krótką prezentację pt. „Celebryci II Rzeczypospolitej”. Aktorskie gwiazdy teatru i kina II Rzeczypospolitej takie jak: Eugeniusz Bodo, Adolf Dymsza, Jadwiga Smosarska, Aleksander Żabczyński, Hanka Ordonówna, Mieczysława Ćwiklińska, Józef Węgrzyn czy Michał Znicz, otaczał prawdziwy kult. Ich życie, oprócz osiągnięć w dziedzinie kultury, przyniosło także wiele dramatycznych wydarzeń związanych z I i II wojną światową. Niezwykłą popularnością zarówno w kraju, jak i za granicą cieszył się śpiewak operowy Jan Kiepura. Każda z tych postaci stała się obiektem uczniowskich poszukiwań i bohaterem prezentacji, filmu, wystawy lub minispektaklu itp.
Członkowie Szkolnego Koła Czytelniczego „ Poczytajmy” zorganizowali wspólne czytanie fragmentów książek, wierszy czy bajek autorów Tworzących w 20-leciu międzywojennym .
Przy okazji dowiedzieli się ,że Koziołek Matołek ma już ponad 85 lat i że Kornel Makuszyński razem z Marianem Walentynowicz, którzy stworzyli tę popularną do dziś postać są uważani za prekursorów polskiego komiksu. Poznali również innych autorzy tworzący w 20-leciu międzywojennym i ich utwory, które do dziś uwielbiane przez dzieci .
Mali badacze – uczniowie klas I- III poszukiwali odpowiedzi na pytania:
i tworzyli album lub lapbooka, czyli rodzaj teczki tematycznej, w której umieszczali wiadomości na wybrany temat.
Uczniowie klasy I wykonali wspólnie z rodzicami biało - czerwone kotylionów lub kokardy okolicznościowej według dowolnego pomysłu/projektu
Uczniowie klas młodszych otrzymali do pokolorowania kolorowanki o tematyce patriotycznej
Zasadą udziału Uczniów Szkoły Podstawowej w Podgórzu w szkolnych obchodach Święta Niepodległości było, by każdy z uczniów wybrał sobie jedną, najbardziej odpowiadającą mu aktywność zgodną z upodobaniami i zainteresowaniami i zrealizował ją indywidualnie w przeciągu jednego tygodnia tj. od 11. 11. 2020 do 18.11. 2020 , a dowód realizacji . w formie potwierdzenia udziału, pracy, wyniku, zdjęcia, prezentacji przesłał organizatorom .
Organizatorzy szkolnych obchodów Święta Niepodległości:
Beata Ostrowska
Małgorzata Pikalska
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie