Reklama

Święto Niepodległości w Szkole Podstawowej w Podgórzu - wirtualne świętowanie

Święto Niepodległości to bardzo ważny dzień w kalendarzu Szkoły Podstawowej w Podgórzu. W latach poprzednich organizowaliśmy apele, konkursy, przedstawienia,  od 25 lat  w związku ze Świętem Niepodległości organizowaliśmy Przełajowe Biegi Niepodległościowe a od 2018 Wieczornice Patriotyczne oraz akcje „Szkoła do Hymnu” . 

Przypadająca w tym roku 102. rocznica odzyskania niepodległości musiała jednak  przenieść się do sieci. Pandemia uniemożliwiła przeprowadzenie obchodów w tradycyjny sposób.

 W tym roku  organizatorzy szkolnych obchodów Święta Niepodległości zaproponowali uczniom, ich rodzicom i nauczycielom  nietypowe inicjatywy, by wspólnie udowodnić , że  uczczenie tego istotnego dla historii i tożsamości Polaków dnia może odbyć się pomimo ograniczeń i rygorów sanitarnych.

 Propozycje na uroczystości upamiętniające 11 listopada przedstawiały się następująco:

  1. „ Szkoła do hymnu!”

Ministerstwo Edukacji Narodowej zachęcało do tego, aby we wtorek 10 listopada wszystkie placówki oświatowe i polonijne wzięły udział w odświętnym wykonaniu Mazurka Dąbrowskiego. Ze względu na zdalne nauczanie, a także z powodu obostrzeń sanitarnych, wspólne śpiewanie zostało zaplanowane online.

Odśpiewania „Mazurka Dąbrowskiego”  w Szkole Podstawowej w Podgórzu we wtorek, 10 listopada o godz. 11:11. ze względu na ograniczenia wynikające z nauczania zdalnego przebiegało w różny sposób:  Uczniowie  klasa II, V, VI   wspólnie śpiewali hymn podczas zajęć online za pomocą Teams . Pozostali uczniowie proszeni zostali o odśpiewanie hymnu w swoich domach  podczas lekcji zdalnych prowadzonych przy pomocy  Librusa.  Tylko przedszkolaki wraz ze wszystkimi obecnymi w tym czasie nauczycielami i pracownikami odśpiewały hymn w szkole.

Wszystkim przypomniano przy okazji, że podczas wykonywania lub odtwarzania hymnu państwowego obowiązuje zachowanie powagi i spokoju, a osoby obecne podczas publicznego wykonywania lub odtwarzania hymnu stoją w postawie wyrażającej szacunek.

  1. I Ogólnopolskie Dyktando na Święto Niepodległości

Zaproponowano  również uczniom udział w okolicznościowym dyktandzie. Serwis dyktanda.pl zorganizował  w tym roku specjalną wersję dyktanda, które o konkretnych porach było dostępne dla zarejestrowanych uczestników w pięciu grupach wiekowych. Zarówno uczniowie, jak i rodzice czy nauczyciele mogli sprawdzić swoją wiedzę z ortografii w takim okolicznościowym wyzwaniu językowym z okazji rocznicy odzyskania Niepodległości organizujemy , które przybrało najbezpieczniejszą obecnie formę, czyli odbyło się za pośrednictwem Internetu.

Ideą akcji było wykazanie się znajomością języka polskiego, a co więcej, zebranie środków na cel charytatywny lub społeczny. 

Zatem uczestnicy dyktanda wykazali się w tym ważnym dniu duchem patriotyzmu i wspólnie zrobili coś dobrego dla innych!

 

  1. Biegiem ku pamięci

Zwolennicy sportowych wyzwań mogli z kolei przebiec honorowy dystans dla upamiętnienia tego szczególnego dnia. Pamiętając o zasadach obowiązujących w przypadku amatorskiego uprawiania sportu mogli udać się  na dodatkowy trening, specjalnie dla uczczenia święta lub też  skorzystać z zawodów wirtualnych, których bogatą ofertę łatwo można było znaleźć na stronach biegowych i pod hasłem biegi wirtualne  Zawody tego typu najczęściej opierały się na zasadzie minimalnego dystansu, jaki należy przebiec w konkretnym terminie, a w nagrodę
za przesłanie wyników zarejestrowanych w dowolnej aplikacji sportowej można było otrzymać medal stanowiący  miłą pamiątkę. 
 

  1. Projekt „Niepodległa Polska- mamy się czym pochwalić. Nasi twórcy – dumni ambasadorowie niepodległej Polski!”  (Klasy VII-VIII)

Uczniowie  klas VII- VIII metodą projektu na podstawie różnych źródeł informacji (encyklopedii, internetu ) przygotowywali  krótką prezentację pt. Nasi twórcy – dumni ambasadorowie niepodległej Polski! dotyczących utworów powstałych od 1918 roku do czasów współczesnych w kategoriach: muzyka rozrywkowa, film fabularny, muzyka klasyczna, książka, gra komputerowa, obraz.

  1. Projekt „Celebryci II Rzeczypospolitej” ( klasy IV-VI)

Uczniowie klasa IV- VI metodą projektu na podstawie różnych źródeł informacji (encyklopedii, internetu ) wykonywali  krótką prezentację pt. „Celebryci II Rzeczypospolitej”.  Aktorskie gwiazdy teatru i kina II Rzeczypospolitej takie jak: Eugeniusz Bodo, Adolf Dymsza, Jadwiga Smosarska, Aleksander Żabczyński, Hanka Ordonówna, Mieczysława Ćwiklińska, Józef Węgrzyn czy Michał Znicz, otaczał prawdziwy kult. Ich życie, oprócz osiągnięć w dziedzinie kultury, przyniosło także wiele dramatycznych wydarzeń związanych z I i II wojną światową. Niezwykłą popularnością zarówno w kraju, jak i za granicą cieszył się śpiewak operowy Jan Kiepura. Każda z tych postaci stała się  obiektem uczniowskich poszukiwań i bohaterem prezentacji, filmu, wystawy lub minispektaklu itp.

  1. Projekt:  „Co czytały polskie dzieci w czasach II Rzeczypospolitej?”
    ( Szkolne Koło Czytelnicze PoczytajMY)

Członkowie Szkolnego Koła Czytelniczego „ Poczytajmy” zorganizowali  wspólne czytanie fragmentów książek, wierszy czy bajek autorów Tworzących w 20-leciu międzywojennym .

Przy okazji dowiedzieli się ,że Koziołek Matołek ma już ponad 85 lat i że Kornel Makuszyński razem z Marianem Walentynowicz,  którzy  stworzyli tę popularną do dziś postać  są uważani za prekursorów polskiego komiksu. Poznali również innych autorzy tworzący w 20-leciu międzywojennym i ich utwory, które  do dziś uwielbiane przez dzieci .

  1. Projekt : „W szkole pradziadka”  ( klasy I- III)

Mali badacze – uczniowie klas I- III  poszukiwali odpowiedzi na  pytania:

  • Czy wszyscy Polacy 100 lat temu umieli czytać i pisać?
  • Jak wyglądała wtedy szkoła?
  • Czy był obowiązek szkolny?
  • Jakie były podręczniki i pomoce, czym i na czym pisano?
  • Czy w mojej miejscowości była wtedy szkoła?
  • Czy zachowały się jakieś zdjęcia i pamiątki z tych czasów?
  • Gdzie można je znaleźć?

i tworzyli album lub lapbooka, czyli rodzaj teczki tematycznej, w której umieszczali  wiadomości na wybrany temat.

  1. Wykonanie kotylionów  na Święto Niepodległości

 

Uczniowie klasy I wykonali  wspólnie z rodzicami biało - czerwone kotylionów lub kokardy okolicznościowej według dowolnego pomysłu/projektu

 

  1. Kolorowanki niepodległościowe

 

Uczniowie klas młodszych otrzymali  do pokolorowania  kolorowanki o tematyce patriotycznej

Zasadą udziału  Uczniów Szkoły Podstawowej w Podgórzu w szkolnych obchodach Święta Niepodległości było, by  każdy z uczniów wybrał sobie jedną,  najbardziej odpowiadającą mu aktywność zgodną z upodobaniami i zainteresowaniami  i zrealizował ją indywidualnie w przeciągu jednego tygodnia tj. od 11. 11. 2020 do 18.11. 2020 ,  a dowód realizacji . w formie potwierdzenia udziału, pracy, wyniku, zdjęcia, prezentacji przesłał organizatorom .

 

Organizatorzy szkolnych obchodów Święta Niepodległości: 

Beata Ostrowska

Małgorzata Pikalska

 

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo e-Wyszogrod.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do